Schön

Bodeninstallation

Behind the beautiful there is also a kind of irony. Even though it is very often associated with the “too perfect”, in the sense of a critical perception, the beautiful or the aesthetic goes far beyond its purely physical appearance. Every object, every picture and every film has a certain surface under which something else must lie to make it interesting for me, i.e. beauty always depends on the approach of the individual viewer. According to Immanuel Kant, the nature and manner of sensuality or meaningfulness determine aesthetic evaluations, not simply purely subjective categories such as “beautiful” or “ugly”, which are attached to the object because of certain characteristics.

Hinter dem Schönen verbirgt sich auch eine Art Ironie. Auch wenn man damit sehr oft das Überperfekte assoziiert, im Sinne einer kritischen Wahrnehmung geht das Schöne bzw. das Ästhetische weit über die rein physische Erscheinung hinaus. Jedes Objekt, jedes Bild und jeder Film hat eine gewisse Oberfläche, unter der noch etwas anderes liegen muss, um es oder ihn für mich interessant zu machen, d.h. Schönheit hängt auch immer vom Zugang der einzelnen BetrachterInnen ab. Nach Immanuel Kant entscheiden Art und Weise der Sinnlichkeit oder Sinnhaftigkeit über ästhetische Bewertungen, nicht einfach rein subjektive Kategorien wie „schön“ oder „hässlich“, die wegen bestimmter Eigenschaften dem Gegenstand beigelegt werden.